Ahdistuksen ikuinen looppi

Olen lukenut Leahy Robert L:n kirjaa Älä huoli - Seitsemän askeleen ohjelma sinulle, jolle monet asiat aiheuttavat huolta, ja voin suositella tätä ihan joka ikiselle huolestuneille ja siitä kiinnostuneille. En ole päässyt aivan kirjan loppuunkaan vielä, mutta olen jo tässä vaiheessa saanut miljoona oivallusta. Oivallusten, pohdintojen ja itsetutkiskelun kautta olen löytänyt ahdistuneisuuttani ylläpitäviä noidankehiä. Näitä mielen viheliäisiä syy-seuraussuhteita, jotka kasvattavat ahdistuneisuuttani kierros kierrokselta. Alla esimerkki.

Tilanne: Olen ongelmanratkaisun edessä. Torjun mieleen tulevat ratkaisuehdotukset, sillä ne ei eivät ole täydellisiä. Asiat junnaavat paikoillaan. Huolestun.
--> Koska olen oppinut, etten pärjää voimakkaan ahdistukseni kanssa, alan kontrolloida sitä. Todellisuudessa tunteiden hallitseminen on mahdotonta, joten ahdistun lisää.
--> Pidän itseni kiireisenä vältelläkseni epämiellyttäviä tunteita. Stressaannun.
--> Stressaantuneena alan pelätä, että teen virheitä töissä. Varmistelen ja valmistaudun, mutta kohtaan aina jonkun epävarmuustekijän. Todellisuudessa mikään ei ole varmaa. Koen turvattomuutta ja ahdistun.
--> Yritän vältellä epäonnistumista arjessani. Tarkkailen ympäristöä herkeämättä. Silmääni pistävät vähänkin uhkaavalta näyttävät asiat. Maailma muuttuu kerta kerralta turvattomammaksi vaaroja skannaavien silmälasien läpi.
--> Kun on ollut pitkään huolestunut monista asioista, ja mitään katastrofia ei tapahdu opin, että huolestumisen ja varmistelun kautta olen välttänyt pahimman tapahtumasta. Annan huolestuneisuuteni jatkua.
--> Huolet aiheuttavat keskittymisvaikeuksia ja muistihaasteita. Tunnen huonommuutta. Vaatimukset itseään kohtaan kasvavat. Ahdistustaso nousee.
--> Koska olen pärjännyt tähänkin asti hengissä, uskon selviytymisstrategiani olevan tehokkaita. Jatkan välttelykäyttäytymistä, kontrolloimista, varmistelua, vaarojen skannausta, vaatimusten latelua ja huolehtimista.

Noidankehiä pyörittävät erilaiset virheelliset ajatukset ja uskomukset, mielen vaatimukset, pelot, tunteiden pakoileminen, kontrolloiminen, kriittisyys, huolestuneisuus, murehtiminen, ydinpelon piilossaolo, korostunut uhkien tarkkailu, välttelykäyttäytyminen, pahanlaatuiset oppimiskokemukset, korostunut itsetarkkailu, mielen turruttaminen, vahvistusten jatkuva etsintä varmistelulla ja tarkkailulla, itsensä pingottaminen, korostunut ajattelu sekä ahdistuneisuus itsessään. Muutaman mainitakseni.

Virheellisiä uskomuksia

"Huolehtiminen pitää minut motivoituneena, auttaa ratkaisemaan ongelmia, välttämään virheitä, olemaan kunnollinen kasvattaen minut potentiaaliini."
"Huolestuminen antaa minulle varmuutta, suojelee yllätyksiltä, pitää tunteet ja ajatukset hallinnassa ja estää pelkoni toteutumasta."
"Jokainen mieleen tuleva pelottava ajatus tulee toteutumaan. Epävarmuus on merkki uhasta."
"Mitä enemmän ahdistunut olen, sitä varmemmin huoliajatus tulee toteutumaan."
"Jos mietin tarpeeksi, voin ratkaista tämänkin ongelman. Näin pääsen eroon epämiellyttävistä tunteista, ja voin välttyä vaanivalta katastrofilta."
"Näiden kaiken huomioon ottaminen auttaa minua ja pitää minut turvassa vaarallisessa maailmassa."

Jäykkiä ajatuksia

"Kaikki ongelmat on ratkaistava juuri nyt. En voi rentoutua ennen kuin kaikki epävarmuustekijät ovat poissa."
"Täytyy tietää varmasti, ennen kun voi toimia. Muuten kaikki menee pieleen."
"On minun syyni, jos asiat ovat poissa tolaltaan. Jos teen virheitä, olen epäonnistunut ihmisenä."
"Minulla on vastuu huolehtia kaikesta, että kaikki menee hyvin."

Pelon siivittämiä ajatuksia

"On todennäköistä, että jotain katastrofaalista tapahtuu juuri minulle."
"Elämä on täynnä vastoinkäymisiä. Maailma on ennakoimaton ja vaarallinen paikka."
"Tulen hulluksi, jos olen liian ahdistunut. En kestä epävarmuutta ja voimakkaita tunteita."
"Tulen epäonnistumaan. En selviydy."
"Ellen ole huolissani, elämä luisuu käsistäni."


Pahanlaatuiset oppimiskokemukset pitävät minut ahdistuksen ikuisessa loopissa. Niillä tarkoitan näennäiskorrelaatiota: tapahtuu asiaa X, jonka jälkeen tapahtuu asia Y. X ja Y eivät todellisuudessa liity toisiinsa, mutta ihminen tulkitsee asian näin. Tätä on tapahtunut elämässäni useaan kertaan. Olen esimerkiksi lievittänyt ahdistustani jatkuvalla kiireellä, mikä on helpottanut oloani. Opin, että ajatusten siirtäminen pois ahdistavista mielikuvista kiireen avulla auttaa minua, ja olen näin turvassa ahdistukselta. Todellisuudessa tunteiden välttely on siirtänyt ahdistustani vain eteenpäin, ja vahvistanut ajatustani siitä, etten kestä ahdistuneisuuttani.

Toinen esimerkki kokemastani näennäiskorrelaatiosta: Olen kuullut, että ahdistus on hyvä kohdata. Käännyn kohti ahdistavia ajatuksia ja epämiellyttäviä tunteita. Ahdistustaso noisee. Säikähdän ja säntään pakoon ahdistuneisuuttani pakottaen jonkun keskittymistä vaativan toiminnan pariin. Oloni helpottuu. Todellisuudessa ahdistuneisuustaso hetkellisesti nousee kääntäessä huomion ahdistaviin mielikuviin ja ajatuksiin, mutta pitkällä tähtäimellä epämiellyttävän tunteiden kohtaaminen helpottaa yleistä ahdistuneisuutta. Luovutin liian varhain. Jäi tärkeä oppi kokematta. Tulin vahvistaneeksi edelleen uskomusta siitä, etten pärjää ahdistukseni kanssa.

Ahdistuneisuus ei ole suinkaan aina loogista. Selkeitä syy-seuraussuhteita löytyy, mutta ahdistuneisuudessa ja siihen liittyvissä uskomuksissa on paljon ristiriitaisuuksia:
1. Uskon pystyväni ratkomaan kaikki ongelmat "kunhan vain tarpeeksi ajattelen ja huolehdin", mutta samalla ajattelen maailman musertavan minut. - Miten maailma voi musertaa minut, jos voin ratkoa kaikki ongelmat?
2. Ajattelen tarvitsevani kaiken tiedon virheiden tekemisen pelossa, mutten lähde etsimään sitä, sillä usein tiedonetsintä on vain lisännyt tuskaa ja tietoisuutta siitä, ettei mikään ole varmaa. - Koska tiedän jäljelle jäävän aina epävarmuuden, miksi siis käyttää energiaa varmisteluun?
3. Uskon, että minun on huolehdittava pysyäkseni turvassa, mutta samalla ajattelen huoleni tekevän minut sairaaksi ja turvattomaksi. - Tällä logiikalla en ole koskaan turvassa, joten miksi lähteä edes tavoittelemaan sitä?

Surkuhupaisinta on, että vaikka tiedostan kaiken tämän, jatkan pyörimistä ahdistuksen noidankehässä.

Kommentit